W czwartek o godzinie 14 odbyła się próba odpalenia auta po czterodniowym postoju na kilkunastostopniowym mrozie - ku memu zaskoczeniu i nieopisanej radości Misiek odpalił na raz :).
Z "radosną pieśnią na ustach" ruszyłem w podróż do Baranowa (ok. 90 km od Opola).
Ponieważ aku był przed tygodniem wyczerpany do zera postanowiłem go doładować jak dojadę na miejsce.
Akumulator wyjąłem i ładowałem w domu ok. 6 godzin, po czym stał w domu aż do wyjazdu do Opola.
Po podłączeniu wszystko OK - auto odpaliło, ustawiłem pospiesznie radio i zegarek i w drogę.
W Kluczborku miałem jeszcze wstąpić do NOMI - i tutaj "zonk". Stojąc "na luzie", na skręcie w lewo, autem zaczęło telepać, obroty zaczęły falować od 1100 do około 400. Udało mi się ruszyć, wjechałem na parking, a tam jeszcze gorzej - obroty spadały nawet do zera, włączała się ikona akumulatora, raz auto zgasło.
Po zaparkowaniu zajrzałem pod maskę, sprawdziłem klemy - wszystko ok.
W sklepie nagle olśniło mnie (znowu :) ), że na forum ludki pisali, że po wyjęciu aku obroty szaleją i trzeba auto nauczyć obrotów, albo pojechać w trasę, gdzie sam się ustabilizuje.
No i faktycznie ustabilizowały się, ale dopiero po dojechaniu pod sam blok :).
Instrukcja jak zrobić to na postoju:
- Uruchom silnik, pozwól nagrzać się silnikowi aż temperatura chłodziwa osiągnie temperaturę 85.
- Kiedy temperatura osiągnie 85 lub więcej przełącz stacyjkę w pozycję OFF.
- Po 10 lub więcej sekundach uruchom ponownie silnik
- Pozostaw
uruchomiony silnik na 10 minut spełniając poniższe warunki:
-skrzynia biegów: neutralny (P dla skrzyni automatycznej)-Klimatyzacja lub nagrzewnica: Wyłączona-Temperatura chłodziwa: 83 lub więcej
- Zatrzymaj silnik
- Uruchom
ponownie silnik na 10 minut spełniając poniższe warunki:
-skrzynia biegów: Neutralny (P dla skrzyni automatycznej)-Klimatyzacja: Włączona (temperatura ustawiona na maksymalne chłodzenie, dmuchawy na najwyższą prędkość i okna maksymalnie otwarte)-Temperatura chłodziwa: 83 lub więcej
- Powtórz kroki (5) i (6)
Uwaga!!!:
- Kiedy temperatura na zewnątrz jest 20 lub więcej i gdy klimatyzacja chodziła cały czas, można pominąć krok (7)
- Podczas operacji "nauki" silnika w krokach (4) i (6), kiedy praca silnika przełączy się z ubogiej do "stoichiometric", silnik może się samoistnie zatrzymać. W tym wypadku wyczyść przepustnice i powtórz krok (1) i każdy następny.
Jest jeszcze jedna sprawa - przycisk do otwierania/zamykania szyb jest dwustopniowy, czyli wciskając mocno w dół lub ciągnąc mocno w górę można automatycznie spuścić lub zamknąć szybę. Niestety po wyjęciu akumulatora nie działa ta funkcja i trzeba ją zaprogramować od nowa, ale robi się bardzo łatwo:
- Opuszczamy szybę na sam dół.
- Wciskamy przycisk do końca i przytrzymujemy na 2-3 sekundy. Zaprogramowaliśmy właśnie dolne położenie.
- Teraz podnosimy szybę do samej góry.
- Podciągamy przycisk do końca i przytrzymujemy na 2-3. W ten sposób zaprogramowaliśmy górne położenie.