Mitsumaniaki Dzieciom

Szukaj na tym blogu

środa, 8 lutego 2012

Nauka obrotów i zaprogramowanie elektryki szyb

Po cudownej przygodzie z akumulatorem w Krakowie, wróciłem w niedzielę (29.01.2012) do Opola i od tamtej pory aż do czwartku auta nie ruszałem.

W czwartek o godzinie 14 odbyła się próba odpalenia auta po czterodniowym postoju na kilkunastostopniowym mrozie - ku memu zaskoczeniu i nieopisanej radości Misiek odpalił na raz :).
Z "radosną pieśnią na ustach" ruszyłem w podróż do Baranowa (ok. 90 km od Opola).

Ponieważ aku był przed tygodniem wyczerpany do zera postanowiłem go doładować jak dojadę na miejsce.
Akumulator wyjąłem i ładowałem w domu ok. 6 godzin, po czym stał w domu aż do wyjazdu do Opola.

Po podłączeniu wszystko OK - auto odpaliło, ustawiłem pospiesznie radio i zegarek i w drogę.
W Kluczborku miałem jeszcze wstąpić do NOMI - i tutaj "zonk". Stojąc "na luzie", na skręcie w lewo, autem zaczęło telepać, obroty zaczęły falować od 1100 do około 400. Udało mi się ruszyć, wjechałem na parking, a tam jeszcze gorzej - obroty spadały nawet do zera, włączała się ikona akumulatora, raz auto zgasło.
Po zaparkowaniu zajrzałem pod maskę, sprawdziłem klemy - wszystko ok.
W sklepie nagle olśniło mnie (znowu :) ), że na forum ludki pisali, że po wyjęciu aku obroty szaleją i trzeba auto nauczyć obrotów, albo pojechać w trasę, gdzie sam się ustabilizuje.
No i faktycznie ustabilizowały się, ale dopiero po dojechaniu pod sam blok :).
Instrukcja jak zrobić to na postoju:
  1. Uruchom silnik, pozwól nagrzać się silnikowi aż temperatura chłodziwa osiągnie temperaturę 85.
  2. Kiedy temperatura osiągnie 85 lub więcej przełącz stacyjkę w pozycję OFF.
  3. Po 10 lub więcej sekundach uruchom ponownie silnik
  4. Pozostaw uruchomiony silnik na 10 minut spełniając poniższe warunki:
    -skrzynia biegów: neutralny (P dla skrzyni automatycznej)
    -Klimatyzacja lub nagrzewnica: Wyłączona
    -Temperatura chłodziwa: 83 lub więcej
  5.  Zatrzymaj silnik
  6. Uruchom ponownie silnik na 10 minut spełniając poniższe warunki:
    -skrzynia biegów: Neutralny (P dla skrzyni automatycznej)
    -Klimatyzacja: Włączona (temperatura ustawiona na maksymalne chłodzenie, dmuchawy na najwyższą prędkość i okna maksymalnie otwarte)
    -Temperatura chłodziwa: 83 lub więcej
  7. Powtórz kroki (5) i (6)

Uwaga!!!:
  • Kiedy temperatura na zewnątrz jest 20 lub więcej i gdy klimatyzacja chodziła cały czas, można pominąć krok (7)
  •  Podczas operacji "nauki" silnika w krokach (4) i (6), kiedy praca silnika przełączy się z ubogiej do "stoichiometric", silnik może się samoistnie zatrzymać. W tym wypadku wyczyść przepustnice i powtórz krok (1) i każdy następny.
  
Jest jeszcze jedna sprawa - przycisk do otwierania/zamykania szyb jest dwustopniowy, czyli wciskając mocno w dół lub ciągnąc mocno w górę można automatycznie spuścić lub zamknąć szybę. Niestety po wyjęciu akumulatora nie działa ta funkcja i trzeba ją zaprogramować od nowa, ale robi się bardzo łatwo:
  1. Opuszczamy szybę na sam dół.
  2. Wciskamy przycisk do końca i przytrzymujemy na 2-3 sekundy. Zaprogramowaliśmy właśnie dolne położenie.
  3. Teraz podnosimy szybę do samej góry.
  4. Podciągamy przycisk do końca i przytrzymujemy na 2-3. W ten sposób zaprogramowaliśmy górne położenie.
Analogicznie należy postąpić z pozostałymi przyciskami szyb :).